VISUALISATION OF THE HUMAN BEING IN PERIODICALS “PAGALMS”, “ROTA”, “AUSTRUMS”, AND “MĀJAS VIESA MĒNEŠRAKSTS” IN THE 1880s AND 1890s
DOI:
https://doi.org/10.55877/cc.vol7.243Keywords:
periodicals, identity, visual identity, visualisation of the human being, artistic techniquesAbstract
Examination of the techniques used for depicting human beings in periodicals of the second half of the 19th century demonstrates how Latvian visual identity was formed at a time when the formation of national identity took place. The article is an attempt to characterise visualisation of the human being in the Latvian magazines “Pagalms” (1881–1882), “Rota” (1884–1887), “Austrums” (1885–1906), and “Mājas Viesa Mēnešraksts” (1895–1905). The development of art dynamics is revealed by characterising the principles of depiction of the human being in connection with the spirit of the time, i.e., national identity. Periodicals were the most accessible medium of the 19th century which formed and in which the concepts of Latvian identity were formed. At the same time the visual material of periodicals provides a general notion not only of the process of identity formation but also helps to reveal how an artist perceives a human being, as well as gives an insight into the use of formal stylistics, art techniques, and the scope of artistic influences.Downloads
References
Apīnis, A. Latviešu grāmatniecība. No pirmsākumiem līdz 19. gadsimta beigām. Rīga: Liesma, 1977.
Apals, G. Izvēles iespējas latviešu kultūrpolitiskajai orientācijai 19. gadsimta kontekstā. Latvijas Arhīvi, Nr. 4, 2008.
Apals, G., Bērziņš, J., Butulis, I. u. c. Latvija 19. gadsimtā: Vēstures apceres. Rīga: Latvijas vēstures institūta apgāds, 2000. Austrums, 1886–1899.
Berelis, G. Latviešu literatūras vēsture. Rīga: Zvaigzne ABC, 1999.
Bruģis, D., Pujāte, I. (sast.) Portrets Latvijā. 19. gadsimts. Rīga: Neputns, 2014.
Jakoba, I., Paula, L. Latviskā identitāte latviešu skatījumā. Pieejams: http://llufb.llu.lv/Raksti/SZF-raksti-2011/SZF-rakstu-krajums-2011-153-157.pdf (skatīts 18.09.2014.)
Jenkins, R. Social Identity, 3rd ed., London and New York: Routledge, 2008.
Jewitt, C. and Oyama, R. Visual Meaning: A Social Semiotic Approach. In: Handbook of Visual Analysis, 2004.
Kokare, E. Latviešu galvenie mitoloģiskie tēli folkloras atveidē. Rīga, 1999.
Kress, G. and Van Leeuwen, T. Reading Images: The Grammar of Visual Design, vol. 2. London and New York: Routledge, 2006.
Kļaviņš, E. Historisma un reālisma periods. 1840–1890. Grafika. Latvijas Mākslas akadēmijas Mākslas vēstures institūts, 2008, 2009. Pieejams: http://www.makslasvesture.lv/index.php/1840_%E2%80%93_1890._g._Grafika (skatīts 12.04.2015.)
Kļaviņš, E. Vēsturiskais fons 1890–1915. Latvijas Mākslas akadēmijas Mākslas vēstures institūts, 2008, 2009. Pieejams: http://www.makslasvesture.lv/index.php/1840_%E2%80%93_1890._g._V%C4%93sturiskais_fons (skatīts 18.03.2015.)
Kļaviņš, E., Ābele, K., Grosa, S., Villerušs, V. Latvijas mākslas vēsture IV. Neoromantiskā modernisma periods: 1890–1915. Rīga: Latvijas Mākslas akadēmijas Mākslas vēstures institūts, 2014.
Lancmanis, I. Visvecākais, bet ne pirmais. Māksla, Nr. 1/2, 1996. 66.–71. lpp.
Mansbahs, S. Nacionalitātes vīzija: modernā māksla un Baltijas identitātes. Baltija – jauns skatījums. Rīga: Atēna, 2002.
Mājas Viesa Mēnešraksts, 1895–1898.
Rigasche Stadtblätter, Nr. 20, 24, 28,29, 31, 1840.
Rigasche Zeitung, Nr. 100, 1836.
Pagalms, 1881.
Rota, 1884–1886.
Villerušs, V. Latvijas grāmatu māksla (1780–1840); (1840–1890); (1890–1914). – 3 raksti Latvijas Mākslas vēsturei. Latvijas Mākslas akadēmijas Mākslas vēstures institūts, 2008, 2009. Pieejams: http://www.makslasvesture.lv/index.php (skatīts 20.04.2015.)
Zelče, V. Latviešu avīžniecība: Laikraksti savā laikmetā un sabiedrībā. 1822–1865. Rīga: Zinātne, 2009.
Zepa, B., Kļava, E. Latvija. Pārskats par tautas attīstību, 2010/2011: Nacionālā identitāte. Mobilitāte. Rīcībspēja. Rīga: LU Sociālo un politisko pētījumu institūts, 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Culture Crossroads
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.