TRANSFORMATION OF STAGE GESTURE IN THE LATVIAN THEATRE IN MODERNISM: THE HISTRIONIC AND THE VERISIMILAR AS GESTURE CHARACTERISTICS AT THE BEGINNING OF THE 20th CENTURY

Authors

  • Mg.art., Mg.hist. Rita Lūriņa

DOI:

https://doi.org/10.55877/cc.vol7.238

Keywords:

actor, gesture, mimicry, verisimilar, histrionic, theatrical, realism, the system of Delsarte, Western classical aesthetics

Abstract

This research is devoted to processes of professional formation and transformation of stage gesture in the Latvian theatre at the end of the 19th and the beginning of the 20th centuries. The terminological reference point for gesture analysis is the definition of the histrionic or the theatrical and the verisimilar or the realistic, proposed by the US scholar Roberta Pearson that characterises the qualitative changes of stage gesture over the above period. I have used Pearson’s reference to the French vocal teacher François Delsarte (1811–1871) and his so-called system of the concluding stage of the formation of the histrionic gesture, pointing out the stage existence of its elements in the period of modernism and putting forward a hypothesis about the universal nature of its separate principles. The analysis of stage gesture has been performed in the context of Latvian professional theatre education, its sources of influence and artistic interests on the basis of the facts of the creative biography and the theoretical essays of Ernests Kārkliņš or Zeltmatis (1868–1961) who was one of the founding fathers of the first Latvian professional theatre educational establishment “Latvian Theatre Courses”.

Downloads

Download data is not yet available.

References

gadsimta teātra režija pasaulē un Latvijā. Rīga: Jumava, 2002.

Barnett, D, Massy-Westropp, J. The Art of Gesture: the practices and principles of 18th century acting. Carl Winter. Heidelberg: Universitatsverlag, 1987.

Blūma, Dz. Skatuves ietērps latviešu teātrī. 1870–1919. Rīga: Zinātne, 1988.

Breģe, I. Teātris senajā Rīgā. Vēstures fakti. Vācu kultūra – skats pāri diviem gadsimtiem. Rīgas pilsētas teātris (1782–1863). Rīga: Zinātne, 1997.

Deglavs, A. Rīga. III sējums. Rīga: Latvijas Valsts izdevniecība, 1958.

Dubura mūža riets. Pēc atstātām vēstulēm apcerējis Zeltmatis. Latvju Dramatisko kursu izdevums komisijā. Rīga: Valtera un Rapas a/s, 1926.

Hausmanis, V. Vecās Jelgavas aktieri. Rīga: Zinātne, 2001.

Jaunais Rīgas teātris. 1908–1915. Rīga: Latvijas Valsts izdevniecība, 1958.

Kundziņš, K. Latviešu teātra vēsture. I, II sējums. Rīga: Liesma, 1968, 1972.

Laicens, L. Raksti. XIII, IX sējums. Rīga: Latvijas Valsts izdevniecība, 1959, 1960.

Latviešu Konversācijas vārdnīca. 11. sējums. Galv. red. A. Švābe, A. Būmanis, K. Dišlers. Rīga: A. Gulbja apgāds, 1934–1935.

Pearson, R. E. Eloquent gestures: The Transformation of Performance Style in the Grffith Biograph Films. Berkeley: University of California Press, 1992. Available: http://ark.cdlib.org./ark:/13030/ft5t1nb3jp/Kad skatīts?

Ph. B. Zarilli, BR. Mconachie. Theatre histories. An introduction. New York, London: Routledge, 2006, 2007. RTMM krājumi, Zeltmata fonds.

Барбой, Ю. М. К теории театра. Изд-во Петербургской гос. академии театрального искусства, 2008.

Бобылева, A. Западноевропейский и русский театр XIX–XX веков. ГИТИС, 2011.

Волконский, C. M. Выразительный человек. Сценическое воспитание жеста (По Дельсарту). СПб, 1913.

Дидро, Д. Парадокс об актёре. С. С., Театр и драматургия, т. V. Вст. ст. и прим. Д. И. Гачева, пер. Р. И. Линцер, ред. Э. Л. Гуревич, Г. И. Ярхо. Academia, 1936. Pieejams: http://litext.narod.ru (skatīts 04.04.2014.)

OCR: А. Д. Pieejams: http://cyberleninka.ru/article/n/rezhissura-v-opere-i-psihotehnika-pevtsa (skatīts 03.03.2015.)

Pieejams: http://eu.spb.ru/art-history/chronicle/14732-kouptsova-gesture (skatīts 01.03.2015.)

Downloads

Published

14.11.2022